top of page
Foto van schrijverMichel De Hond

Carmine Gallo analyseert de TEDtalk van Marc de Hond

Marc de Hond rolt het podium van de Amsterdamse Stadsschouwburg op. Een stampvolle zaal wacht af, de camera’s draaien. De topbasketballer in rolstoel vertelt over de ‘The Power of Adaptation’. Hij heeft jarenlang geprobeerd met revalideren om weer te lopen. Dat lukte niet echt: nou, dan word je de beste rolstoelbasketballer van Nederland. Niet iedereen houdt het droog bij zijn intense, emotionele speech.

UIT: INTERMEDIAR TEKST: DIRK KOPPES

“Iemand die in een rolstoel het podium op rijdt, grijpt de aandacht”

Waarom werken de achttien minuten van Marc zo goed? En die van sommige andere TED-sprekers? CNN-correspondent Carmine Gallo analyseerde vijfhonderd toespraken, interviewde een aantal toppers en destilleerde daaruit negen ‘geheimen’. Marc doet – al dan niet bewust – een aantal dingen goed. Het beginbeeld is al sterk: iemand die in een rolstoel het podium op rijdt, wat direct visueel de aandacht grijpt. Een ander sterk punt van Marc is dat hij het verhaal dicht bij zichzelf houdt, bij zijn eigen leven, om het daarna uit te bouwen naar levenslessen voor iedereen. Daarbij gebruikt hij humor, om het geheel niet al te dramatisch te maken. Ten slotte merk je dat hij deze speech vaker heeft gedaan, Marc heeft veel geoefend en al doende zijn verhaal tot achttien minuten ingedikt. Een groot verschil met een andere spreker die dag, Katja Schuurman, die vooral met charme, haar good looks en een ‘we moeten aardig voor elkaar zijn en voor de kinderen in deze wereld’-boodschap succesvol de eindstreep denkt te halen.


Carmine Gallo

Iedereen heeft wat te verkopen

Ze had beter Carmine Gallo’s boek Spreek als TED kunnen lezen. Dan had ze geweten dat oefening kunst baart. Even tussendoor: wie even is vergeten wat een TED-speech is: in 1984 organiseerde Richard Wurman de eerste TED-conferentie, met gasten die over Technologie, Entertainment en Design spraken. Binnen twintig minuten moesten wetenschappers, artiesten of zakenlieden hun verhaal kwijt. Na 2006 werden de met camera’s vastgelegde toespraken op TED.com verspreid om zo een miljoenenpubliek te bereiken. DWDD heeft dit idee schaamteloos gekopieerd met zijn wetenschapscolleges.


“Waarom pikt ons brein sommige zaken makkelijker op dan andere?”

Gallo bejubelt allerlei sprekers in zijn boek, van burgerrechtenadvocaat Bryan Stevenson tot geschiedenisvisionair David Christian. Aanvankelijk werkt dat intimiderend, maar gelukkig gaat hij snel over tot praktische tips die jij als lezer/spreker kunt uitvoeren om jouw orale talenten te optimaliseren. Iedereen heeft wat te verkopen, of het nu gaat om jezelf bij een sollicitatiegesprek, of het pitchen van een nieuw idee bij potentiële investeerders. Daarbij is het zaak je publiek emotioneel te raken, ze iets nieuws te leren en je speech zo te presenteren, dat ze het nooit zullen vergeten. Het leuke van dit boek is dat Gallo ook uitzoekt waarom sommige dingen werken, waarom ons brein sommige zaken makkelijker oppikt dan andere.

Daarbij valt hij nogal eens in de herhalingen – dit boek van 284 pagina’s had makkelijk met honderd minder toegekund – maar een goede spreker herhaalt zichzelf een paar keer om zijn inzichten erin te rammen bij de luisteraars. Soms schiet Gallo een beetje door in zijn positivogedram. Waarom werkt de speech van Marc de Hond zo goed? Omdat hij iets positiefs uitstraalt. Volgens Gallo is geluk een keuze, een houding die aanstekelijk is. Met andere woorden: als jij niet gelukkig bent, is het je eigen schuld en dan kun je maar beter je mond houden en geen speech geven. Nou ja, als je pagina 31-32 overslaat, houd je nog steeds een inspirerend en praktisch boek over.



Auteur: Dirk Koppes


De 9 geheimen

  1. Geef de meester in jezelf ruimte, zorg dat je passie voor het onderwerp duidelijk te merken valt en inspireer zo je publiek.

  2. Beheers de kunst van verhalen vertellen, want verhalen raken mensen in hun hart en hoofd.

  3. Oefenen, oefenen, oefenen, totdat het LIJKT alsof je naturel een gesprek voert met de luisteraars. Analyseer je eigen voordracht en laat anderen deze vooraf beluisteren en bekritiseren.

  4. Vertel iets nieuws, zorg dat je de luisteraar iets leert.

  5. Zorg voor een moment waar de mond van je publiek van openvalt, door muggen los te laten, een drone te laten vliegen, of een basketbal omhoog te gooien. Daar praten mensen na afloop over.

  6. Gebruik humor.

  7. Spreek nooit langer dan 18 minuten, dat is de maximumperiode dat hersenen nieuwe info kunnen opnemen.

  8. Gebruik beeld en geluid, omdat dat beter blijft hangen dan spraak alleen.

  9. Wees authentiek, vaar je eigen koers.

Deel deze pagina:

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page